3 najczęstsze błędy w social tradingu – sprawdź, czy je popełniasz!

Osoby, które chciałyby zacząć inwestować i zarazem ograniczyć ryzyko z tym związane oraz przyspieszyć swoją edukację finansową i zwiększyć szanse na pozytywne stopy zwrotu, mogą spróbować social tradingu. Wyjaśniamy, co to jest i czego unikać w jego stosowaniu.

Świat inwestycji systematycznie się rozwija. Brokerzy stale wprowadzają do oferty nowe produkty i innowacje, dzięki którym inwestowanie staje się bardziej dostępne i wygodne dla klientów. W branży pojawiają się też nowe rozwiązania, które ułatwiają początkującym stawianie pierwszych kroków w handlu aktywami. Jednym z nich jest social trading.

Co to jest social trading?

Social trading (z angielskiego – handel społecznościowy) to pojęcie wieloznaczne. W ścisłym rozumieniu oznacza strategię polegającą na obserwowaniu i niekiedy naśladowaniu ruchów doświadczonego inwestora. W domyśle takim mentorem jest osoba wypracowująca atrakcyjne stopy zwrotu (najlepiej – w długim terminie). Chodzi o to, żeby poprzez kopiowanie jej poczynań samemu zarabiać.

To powielanie decyzji może odbywać się:

  • automatycznie, po uprzednim skonfigurowaniu platformy transakcyjnej brokera udostępniającego tę strategię,

lub

  • ręcznie, czyli samodzielne wybieranie otrzymywanych sygnałów i zawieranie transakcji.

Uczestnicy social tradingu mogą też w swoim gronie dyskutować o wynikach obserwowanego tradera, przeglądać jego statystyki, wymieniać się informacjami rynkowymi, doświadczeniami i wiedzą. Niektórzy dostawcy tego rozwiązania pozwalają także na kontakt z obserwowanym ekspertem.

W założeniach ma to sprzyjać podnoszeniu przez początkujących umiejętności inwestowania i owocować lepszymi stopami zwrotu. Zatem w szerszym rozumieniu social trading jest adresowanym do początkujących narzędziem do nauki inwestowania poprzez praktykę.

3 typowe błędy w social tradingu

1.     Zbytnia ufność w poczynania obserwowanego mentora

Naśladowanie zachowań śledzonego inwestora bez ich krytycznej analizy i zrozumienia kontekstu, w jakim zostały podjęte, naraża followera na duże straty. Nie sprzyja też rozwojowi jego umiejętności i usamodzielnieniu się jako skutecznego inwestora.

2.     Niedopasowanie do filozofii inwestycyjnej śledzonego eksperta

Replikowanie poczynań mentora, bez uprzedniego poznania jego stylu, prowadzi do rozczarowań w odniesieniu do osiąganych przez siebie wyników.

3.     Tradowanie bez wcześniejszego określenia horyzontu inwestycyjnego i akceptowanego poziomu ryzyka

Takie podejście również często kończy się u followera frustracją z wypracowanej stopy zwrotu. Dlaczego? Przejściowo nawet najskuteczniejszym inwestorom przytrafiają się straty. Uczestnik handlu społecznościowego musi być na to przygotowany.

Jak i gdzie zacząć korzystać z social tradingu

Umiejętnie stosowany social trading ma wiele zalet. Najważniejszą jest oszczędność czasu początkującego inwestora, który musiałby on poświęcić na analizę danych z różnych rynków, śledzenie notowań oraz naukę. Pozwala też na uniknięcie negatywnych emocji związanych z podejmowaniem decyzji. Ten problem spoczywa na mentorze, który przez lata praktyki zdołał sobie z nim poradzić.

Osoby, które chciałyby spróbować swoich sił w handlu społecznościowym, mogą to zrobić, korzystając np. z oferty brokera Pelican Exchange Europe (CY) ltd.. Platforma AvaSocial od grupy Ava Trade umożliwia obserwowanie w czasie rzeczywistym i replikowanie transakcji najbardziej doświadczonych ekspertów foreksowych.

W AvaSocial jest to możliwe w odniesieniu do więcej niż jednego tradera. Jeśli każdy z nich specjalizuje się w innym segmencie rynku, można w ten sposób zwiększyć dywersyfikację swojego portfela i szanse na dobre rezultaty.

Użytkownik AvaSocial wybiera mentorów do obserwowania wg różnych filtrów: wyników, ryzyka, klasy aktywów. Może również prowadzić dyskusje, zadawać pytania i dzielić się informacjami z innymi inwestorami stosującymi social trading.

Warto przy tym pamiętać, że social-trading to nie magiczna formuła gwarantująca zyski – inwestycje zawsze wiążą się z ryzykiem utraty części, a nawet całości środków. Wykorzystywane w social-tradingu instrumenty (w szczególności CFD) nie są odpowiednie dla wszystkich inwestorów – aby w nie inwestować, niezbędna jest odpowiednia wiedza i doświadczenie.

Powyższa informacja stanowi publikację handlową i jest upowszechniania w celu promocji usług świadczonych przez Ava Trade EU Ltd.

Artykuł sponsorowany.

Krystian Sebastian Profilowe Zdjecie
Krystian Sebastian

Jestem jak Sherlock Holmes dla wszystkich szukających informacji – uwielbiam zgłębiać sekrety konstrukcyjne, analizować najnowsze trendy i dzielić się tą wiedzą z Wami, czytelnikami Praktycznego Eksperta.