Osoby, które chciałyby zacząć inwestować i zarazem ograniczyć ryzyko z tym związane oraz przyspieszyć swoją edukację finansową i zwiększyć szanse na pozytywne stopy zwrotu, mogą spróbować social tradingu. Wyjaśniamy, co to jest i czego unikać w jego stosowaniu.
Świat inwestycji systematycznie się rozwija. Brokerzy stale wprowadzają do oferty nowe produkty i innowacje, dzięki którym inwestowanie staje się bardziej dostępne i wygodne dla klientów. W branży pojawiają się też nowe rozwiązania, które ułatwiają początkującym stawianie pierwszych kroków w handlu aktywami. Jednym z nich jest social trading.
Social trading (z angielskiego – handel społecznościowy) to pojęcie wieloznaczne. W ścisłym rozumieniu oznacza strategię polegającą na obserwowaniu i niekiedy naśladowaniu ruchów doświadczonego inwestora. W domyśle takim mentorem jest osoba wypracowująca atrakcyjne stopy zwrotu (najlepiej – w długim terminie). Chodzi o to, żeby poprzez kopiowanie jej poczynań samemu zarabiać.
To powielanie decyzji może odbywać się:
- automatycznie, po uprzednim skonfigurowaniu platformy transakcyjnej brokera udostępniającego tę strategię,
lub
- ręcznie, czyli samodzielne wybieranie otrzymywanych sygnałów i zawieranie transakcji.
Uczestnicy social tradingu mogą też w swoim gronie dyskutować o wynikach obserwowanego tradera, przeglądać jego statystyki, wymieniać się informacjami rynkowymi, doświadczeniami i wiedzą. Niektórzy dostawcy tego rozwiązania pozwalają także na kontakt z obserwowanym ekspertem.
W założeniach ma to sprzyjać podnoszeniu przez początkujących umiejętności inwestowania i owocować lepszymi stopami zwrotu. Zatem w szerszym rozumieniu social trading jest adresowanym do początkujących narzędziem do nauki inwestowania poprzez praktykę.
1. Zbytnia ufność w poczynania obserwowanego mentora
Naśladowanie zachowań śledzonego inwestora bez ich krytycznej analizy i zrozumienia kontekstu, w jakim zostały podjęte, naraża followera na duże straty. Nie sprzyja też rozwojowi jego umiejętności i usamodzielnieniu się jako skutecznego inwestora.
2. Niedopasowanie do filozofii inwestycyjnej śledzonego eksperta
Replikowanie poczynań mentora, bez uprzedniego poznania jego stylu, prowadzi do rozczarowań w odniesieniu do osiąganych przez siebie wyników.
3. Tradowanie bez wcześniejszego określenia horyzontu inwestycyjnego i akceptowanego poziomu ryzyka
Takie podejście również często kończy się u followera frustracją z wypracowanej stopy zwrotu. Dlaczego? Przejściowo nawet najskuteczniejszym inwestorom przytrafiają się straty. Uczestnik handlu społecznościowego musi być na to przygotowany.
Umiejętnie stosowany social trading ma wiele zalet. Najważniejszą jest oszczędność czasu początkującego inwestora, który musiałby on poświęcić na analizę danych z różnych rynków, śledzenie notowań oraz naukę. Pozwala też na uniknięcie negatywnych emocji związanych z podejmowaniem decyzji. Ten problem spoczywa na mentorze, który przez lata praktyki zdołał sobie z nim poradzić.
Osoby, które chciałyby spróbować swoich sił w handlu społecznościowym, mogą to zrobić, korzystając np. z oferty brokera Pelican Exchange Europe (CY) ltd.. Platforma AvaSocial od grupy Ava Trade umożliwia obserwowanie w czasie rzeczywistym i replikowanie transakcji najbardziej doświadczonych ekspertów foreksowych.
W AvaSocial jest to możliwe w odniesieniu do więcej niż jednego tradera. Jeśli każdy z nich specjalizuje się w innym segmencie rynku, można w ten sposób zwiększyć dywersyfikację swojego portfela i szanse na dobre rezultaty.
Użytkownik AvaSocial wybiera mentorów do obserwowania wg różnych filtrów: wyników, ryzyka, klasy aktywów. Może również prowadzić dyskusje, zadawać pytania i dzielić się informacjami z innymi inwestorami stosującymi social trading.
Warto przy tym pamiętać, że social-trading to nie magiczna formuła gwarantująca zyski – inwestycje zawsze wiążą się z ryzykiem utraty części, a nawet całości środków. Wykorzystywane w social-tradingu instrumenty (w szczególności CFD) nie są odpowiednie dla wszystkich inwestorów – aby w nie inwestować, niezbędna jest odpowiednia wiedza i doświadczenie.
Powyższa informacja stanowi publikację handlową i jest upowszechniania w celu promocji usług świadczonych przez Ava Trade EU Ltd.
Artykuł sponsorowany.